The Ocean Race

Verdens vildeste kapsejlads møder Aarhus i Danmarks største sejlsportsfest.

Nedtælling til Ocean Race i Aarhus 2023

Dag(e)

:

Time(r)

:

Minut(ter)

:

Sekund(er)

The ocean race – Aarhus

The Ocean Race er verdens måske største og mest krævende sportsbegivenhed, hvor et felt bestående af nogle af klodens dygtigste sejlere i løbet af ni måneder racer jorden rundt i en etapebaseret kapsejlads. For første gang i historien er Aarhus og Danmark at finde på ruten rundt om planeten.

Den kommende udgave af The Ocean Race, tidligere kendt som Volvo Ocean Race, skydes i gang i 2022, men ventes at ramme Aarhus i foråret 2023 på ét af havkapsejladsens ni etaper – de såkaldte stopovers. Her vil Aarhus og eventpladsen foran DOKK1 være klædt på til den største sejlsportsfolkefest, Danmark nogensinde har set.

Mens hele verdens øjne hviler på de spektakulære Ocean Race-både, når de blæser gennem Aarhus’ inderhavn foran en tætpakket kajkant, er festen i fuld gang på land. I løbet af 8-10 dage, som stoppet i Aarhus varer, vil havnepladsen være fyldt med aktiviteter for folk i alle aldre. Der vil være sjove indslag, konkurrencer, forskellige aktiviteter, læring om havmiljø og bæredygtighed i Race Village, mens indlagte kapsejladser, pro/am-races og andre events til vands sikrer konstant aktivitet i et muntert, festivalinspireret setup.

Over 2 mia. følger med, når et af de største megaevents på jorden gæster Aarhus – Glæd dig til The Ocean Race 2022-2023!

Bådene

Når The Ocean Race, tidligere kendt som Volvo Ocean Race, i 2022 skydes i gang, bliver det for første gang med to dynamiske bådklasser ved startlinjen: den topperformende, foilende IMOCA 60-klasse og den velkendte, one-design VO65-klasse, der i de seneste to udgaver af Ocean Race har givet os tætte og nervepirrende kapsejladser.

Deltagerne i IMOCA 60-klassen konkurrerer om ’The Ocean Race Trophy’, mens holdene i VO65-klassen dyster om ’The Ocean Challenge Trophy’.

VO65:

I de seneste to Ocean Races har VO65’eren givet os action og spænding i overmål. Tilbage i 2017-2018 slog AkzoNobels VO65’er tilmed rekorden for de hurtigst tilbagelagte 24 timer i kapsejladsens historie, mens det i 2018 også blev til den tætteste afgørelse i løbets 45-årige historie. På sidste strækning kunne hele tre teams sikre sejren, men i allersidste ende blev det Dongfeng Race Team, som sejrede med blot 16 minutters margin efter intet mindre end 126 dages sejlads.

Det vidner om, hvorfor VO65’erne eller Volvo Ocean 65 egner sig så fornemt til The Ocean Race. Klassen er en enkeltskroget kapsejladsyacht i et one-design, som således giver denne jævnbyrdige og spændingsmættede kapsejlads. VO65’eren har en kampvægt på 12,5 ton og en længde på 72 fod (22,14 m) samt en pris på ca. 1 mio. euro.

 VO65’eren fik sin debut i 2014 som afløser for VO70’erne, som gav anledning til bekymring omkring sikkerheden ombord. Samtidig var VO70’erne langt mere omkostningstung, og på baggrund af disse parametre præsenterede den daværende Ocean Race-CEO Knut Frosted i 2012 VO65’eren som den kommende Ocean Race-racer.

IMOCA 60:

Tilføjelsen af den foilende IMOCA 60’er skaber ny dybde i konkurrencen med øget fokus på high-performance og design i forhold til forrige udgaver af sejladsen. Her var der tale om et one-design og således ensartet race.

Med IMOCA-inklusionen presses teknologien til det yderste med foilende både, der svæver over vandene med ekstrem høj hastighed. IMOCA-klassen er intet mindre end cutting edge inden for offshore enkeltskrogsbåde, hvor sejlere og båddesignere vil jagte selv den mindste tekniske detalje i håb om at vinde overhånden i forhold til konkurrenterne.

 IMOCA-klassen har nemlig et såkaldt ’åbent design’ med få restriktioner, der skaber et rum for at påvirke bådens udtryk og detaljer. Der kan dog ikke pilles ved bådens længde, som skal være mellem 59 og 60 fod (18 m) og have en maksimum dybdegang på 15 fod (4,5 m). Til gengæld er der ingen tydelige krav til bom, mastehøjde eller sejlareal, mens der er regler for flydeevne, stabilitetsevne og sikkerhed. En IMOCA 60 beløber sig på omkring 4,2 – 4,7 mio. euro.

IMOCA 60:

Tilføjelsen af den foilende IMOCA 60’er skaber ny dybde i konkurrencen med øget fokus på high-performance og design i forhold til forrige udgaver af sejladsen. Her var der tale om et one-design og således ensartet race.

Med IMOCA-inklusionen presses teknologien til det yderste med foilende både, der svæver over vandene med ekstrem høj hastighed. IMOCA-klassen er intet mindre end cutting edge inden for offshore enkeltskrogsbåde, hvor sejlere og båddesignere vil jagte selv den mindste tekniske detalje i håb om at vinde overhånden i forhold til konkurrenterne.

 IMOCA-klassen har nemlig et såkaldt ’åbent design’ med få restriktioner, der skaber et rum for at påvirke bådens udtryk og detaljer. Der kan dog ikke pilles ved bådens længde, som skal være mellem 59 og 60 fod (18 m) og have en maksimum dybdegang på 15 fod (4,5 m). Til gengæld er der ingen tydelige krav til bom, mastehøjde eller sejlareal, mens der er regler for flydeevne, stabilitetsevne og sikkerhed. En IMOCA 60 beløber sig på omkring 4,2 – 4,7 mio. euro.

VO65:

I de seneste to Ocean Races har VO65’eren givet os action og spænding i overmål. Tilbage i 2017-2018 slog AkzoNobels VO65’er tilmed rekorden for de hurtigst tilbagelagte 24 timer i kapsejladsens historie, mens det i 2018 også blev til den tætteste afgørelse i løbets 45-årige historie. På sidste strækning kunne hele tre teams sikre sejren, men i allersidste ende blev det Dongfeng Race Team, som sejrede med blot 16 minutters margin efter intet mindre end 126 dages sejlads.

Det vidner om, hvorfor VO65’erne eller Volvo Ocean 65 egner sig så fornemt til The Ocean Race. Klassen er en enkeltskroget kapsejladsyacht i et one-design, som således giver denne jævnbyrdige og spændingsmættede kapsejlads. VO65’eren har en kampvægt på 12,5 ton og en længde på 72 fod (22,14 m) samt en pris på ca. 1 mio. euro.

 VO65’eren fik sin debut i 2014 som afløser for VO70’erne, som gav anledning til bekymring omkring sikkerheden ombord. Samtidig var VO70’erne langt mere omkostningstung, og på baggrund af disse parametre præsenterede den daværende Ocean Race-CEO Knut Frosted i 2012 VO65’eren som den kommende Ocean Race-racer.

Byerne

Alicante

Lige siden 2008 har Alicante været starthavn for The Ocean Race. Den spanske havneby og hovedstad i provinsen af samme navn er derfor en integreret del af den ikoniske kapsejlads, hvilket den også vil være i den kommende to udgaver. Faktisk har Alicante fået sit eget ’The Ocean Race Museum’, der åbnede i 2012.

 Alicante, som ligger i Valenciaregionen ved Middelhavet, har hele stor-Alicante medregnet 750.000 indbyggere, hvilket gør byen til det ottende største byområde i landet. Alicante er tilmed én af Spaniens hurtigst voksende byer og har især slået sig op på vinproduktion og turisme.

Alicante

Lige siden 2008 har Alicante været starthavn for The Ocean Race. Den spanske havneby og hovedstad i provinsen af samme navn er derfor en integreret del af den ikoniske kapsejlads, hvilket den også vil være i den kommende to udgaver. Faktisk har Alicante fået sit eget ’The Ocean Race Museum’, der åbnede i 2012.

Alicante, som ligger i Valenciaregionen ved Middelhavet, har hele stor-Alicante medregnet 750.000 indbyggere, hvilket gør byen til det ottende største byområde i landet. Alicante er tilmed én af Spaniens hurtigst voksende byer og har især slået sig op på vinproduktion og turisme.

Aarhus

Aarhus bliver den første danske værtsby i The Ocean Race, når vicehovedstaden i 2022 skal tage varmt imod feltet af toptunede kapsejladsbåde ved DOKK1. Sejlsporten kæmper måske nok for opmærksomheden i sports-Danmark, men ude i den store sejlsportsverden kendes Aarhus som et europæisk top-hotspot.

 Danmark og ikke mindst Aarhus har skabt flere store sejlsportsstjerner, og måske står flere af dem på dækket, når The Ocean Race-feberen for alvor rammer Danmark i 2022. Efter et succesfuldt ’fly-by’-event og efterfølgende VM i Sejlsport i 2018 beviste Aarhus, at byen kan håndtere selv de største sejlsportsbegivenheder. Det kulminerer i den største sejlsportsfest nogensinde på danske grund i 2022.

Haag

I seneste udgave af The Ocean Race var hollandske Haag målby for den tætteste afgørelse i kapsejladsens 45-årig historie. Byen, der er hjemsted for b.la. Den Internationale Domstol, Europol og andre folkeretslige organer, var første gang pitstop på Ocean Race-ruten i 2014-2015, og i 2021-2022 bliver byen så en del af The Ocean Race for tredje gang.

 Haag beskrives som en ikonisk sejlsportsby med en fantastisk venue for kapsejladsen, mens hollænderne ligeledes beskrives som besatte af racet. Haag har 510.000 indbyggere, 705.000 forstæderne medregnet, og er dermed Hollands tredjestørste by.

Kap Verde

Ligesom Aarhus debuterer Kap Verde i Ocean Race-sammenhæng, når kapsejladsen i 2021-2022 gør sit indtog i øgruppen, der er placeret cirka 500 km fra Afrikas vestkyst. Kap Verde bliver dermed det første vestafrikanske stop nogensinde og blot det andet afrikanske stop i The Ocean Races historie.

 Kap Verde, der betyder ’grønt forbjerg’ og er en selvstændig republik i Atlanterhavet, bliver af The Ocean Race beskrevet som en nation med stærke maritime traditioner og et godt øje for bæredygtighed, hvilket passer perfekt ind i The Ocean Races filosofi. Det vulkanske ø-paradis’ hovedstad hedder Praia på Sao Tiago, der er Kap Verdes mest folkerige ø.

Kap Verde

Ligesom Aarhus debuterer Kap Verde i Ocean Race-sammenhæng, når kapsejladsen i 2021-2022 gør sit indtog i øgruppen, der er placeret cirka 500 km fra Afrikas vestkyst. Kap Verde bliver dermed det første vestafrikanske stop nogensinde og blot det andet afrikanske stop i The Ocean Races historie.

 Kap Verde, der betyder ’grønt forbjerg’ og er en selvstændig republik i Atlanterhavet, bliver af The Ocean Race beskrevet som en nation med stærke maritime traditioner og et godt øje for bæredygtighed, hvilket passer perfekt ind i The Ocean Races filosofi. Det vulkanske ø-paradis’ hovedstad hedder Praia på Sao Tiago, der er Kap Verdes mest folkerige ø.

Genova

Den store afgørelse i The Ocean Race 2021-2022 finder sted i norditalienske Genova, der er udpeget til kommende finaleby. Genova, som er en ikonisk by med en rig søfartshistorie, er samtidig den første italienske værtsby i kapsejladsen. I århundreder – siden før Christopher Colombos’ tid – har byen været regnet som én af Europas vigtigste maritime centre, og i ’22 tilføjes endnu et stort kapitel om Genovas søfartshistorie.

 Genova er hovedstad i regionen Ligurien og huser Italiens største industrihavn. Genova har et indbyggertal på omkring 600.000, og derudover er byen hjemsted for fodboldklubberne Sampdoria og Genoa, hvoraf sidstnævnte er landets ældste aktive fodboldklub.

Itajai

I 2021-2022 gør Ocean Race-feltet holdt i brasilianske Itajaí for fjerde gang i streg. Tilbage i 2017-2018 var Itajaí blandt de mest besøgte stopovers med flere end 440.000 fans, som var med til at skabe en euforisk, karnevalslignende ramme om kapsejladsen. Besøget i Itajaí vil samtidig blive det 10. brasilianske i The Ocean Race-sammenhæng.

 Itajaí er en kommune i den sydlige brasilianske delstat Santa Catarina på den nordlige ende af den centrale atlanterhavskyst. Itajaí har over 200.000 indbyggere samt det næststørste BNP og den næsthøjeste indkomst pr. indbygger i delstaten.

Cape Town

For ottende gang i streg lægger Ocean Race-feltet ruten forbi Cape Town i Sydafrika. Cape Town, der også kaldes ’porten til det Sydlige Ishav’, har figureret i The Ocean Race samtlige gange siden starten i 1973 med undtagelse af to udgaver. Ingen anden by har haft værtsskabet flere gange end Cape Town i den ikoniske kapsejlads.

 Cape Town er det næststørste metropolområde i Sydafrika med over 430.000 indbyggere på den afrikanske sydspids. Cape Town er rig på historie – ikke kun maritimt, hvilket gør byen til et fantastisk sted at besøge. Faktisk i så høj grad at medierne New York Times og The Daily Telegraph i 2014 kårede Cape Town som det bedste sted i verden at besøge.

Cape Town

For ottende gang i streg lægger Ocean Race-feltet ruten forbi Cape Town i Sydafrika. Cape Town, der også kaldes ’porten til det Sydlige Ishav’, har figureret i The Ocean Race samtlige gange siden starten i 1973 med undtagelse af to udgaver. Ingen anden by har haft værtsskabet flere gange end Cape Town i den ikoniske kapsejlads.

 Cape Town er det næststørste metropolområde i Sydafrika med over 430.000 indbyggere på den afrikanske sydspids. Cape Town er rig på historie – ikke kun maritimt, hvilket gør byen til et fantastisk sted at besøge. Faktisk i så høj grad at medierne New York Times og The Daily Telegraph i 2014 kårede Cape Town som det bedste sted i verden at besøge.

Auckland

’Sejlenes by’, Auckland, tager for 12. gang ud af 14 mulige del i The Ocean Race-festen, når feltet i 2021-2022 gæster New Zealands største by. Byens maritime historie og de mange store New Zealandske sejlsportsresultater taler sit klare sprog, og derfor syntes det næsten uundgåeligt, at 2021-2022-udgaven af The Ocean Race skulle blive uden Auckland.

 Auckland, der med forstæder har omtrent 1,5 mio. indbyggere, blev grundlagt tilbage i 1840 og fik sit navn efter George Eden, 1. jarl af Auckland. Byen ligger på en landtange på den nordlige del af New Zealands nordø modsat hovedstaden Wellington på nordøens sydende.

Shenzhen

Med fem stopovers i de seneste fem udgaver af The Ocean Race – 2021-2022-udgaven med – er Kina efterhånden en etableret del af den globale kapsejlads. I denne omgang bliver det Shenzhen lige på grænsen til Hongkong, som lægger havn til den store sejlsportsfest.

 Shenzhen har over de seneste 30 år været blandt de hurtigst voksende byer i Kina, og i dag lyder indbyggertallet på omkring 12 mio. Shenzhen ligger i provinsen Guangdong ved Kinas kyst til det Sydkinesiske Hav og huser bl.a. flere af landets førende virksomheder, ligesom byen er kendt for at producere en stor del af verdens elektronik.

Bæredygtighed

Vores verdenshave er fyldt med plastikaffald. Så meget at det estimeres, at der vil være mere plastisk end fisk i havet i år 2050.

Derfor fortsætter The Ocean Race det vigtige arbejde fra sidste Ocean Race-kampagne med et innovativt bæredygtighedsprogram ved navn ’Racing with Purpose’, der skal fungere som en katalysator for at genoprette havets sundhed.

Således har The Ocean Race formuleret en bæredygtighedskøreplan, der skal inspirere til at handle og skabe konkrete resultater, som har en positiv indvirkning på det maritime liv.

The Ocean Race har indgået et visionært partnerskab med 11th Hour Racing som primær partner samt de officielle partnere Bluewater og Volvo Cars for at levere en kollektiv indsats med en bred vifte af initiativer for et renere og sundere hav.

Det tætte samarbejde for at skabe et bæredygtighedsmomentum blev opbygget under sidste kampagne af kapsejladsen. Som en del af initiativet har The Ocean Race forpligtiget sig til en omfattende handlingsplan, som inkluderer en række definerende ’Ocean Race Summits’ og innovationsworkshops, hvoraf den første finder sted i Genova, Italien.

Et flersproget og pensumbaseret skolelæringsprogram giver ligeledes børn mulighed for at lære om The Ocean Race’ rejse på tværs af kloden, at forstå, hvordan plastforurening skader vores planet og ikke mindst hvordan de kan være en del af løsningen i kampen mod plastik-forurening.

I 2021/2022-kampagnen udvides bæredygtighedsprogrammet yderligere. The Ocean Race samarbejder med såvel eksperter som fremtidige teams for at udforske brugen af avancerede vedvarende energisystemer ombord på IMOCA 60- og VO65-klasserne.

Den verdensomspændende havkapsejlads fortsætter sit engagement for at være de bedst mulige mulige rollemodeller i forhold til at skabe bæredygtige events i fællesskab med alle Ocean Race-teams og -partnere. Under næste kampagne, startende fra Alicante i Spanien, i løbet af efteråret 2022, sigter The Ocean Race mod at inspirere stopover-destinationer og alle besøgende i Race Village til at bidrage til en bæredygtig fremtid.

Læs mere om The Ocean Race’ bæredygtighedsprogram her.

Teams

IMOCA 60

Offshore Team Germany (GER)
view team site

11th Hour Racing Team (USA)
view team site

Spansk Team (ESP)

TR Racing (FRA)
view team site

Paul Meilhat (FRA)

Team Melizia Ocean Challenge (GER)
view team site

French Campaign (FRA)

Tigress Racing (GBR)

China Sports (CHN)

Asian Team

 

VO65

W Ocean Racing (NED)

NZ Ocean Racing 22 (NZL)
view team site

Ocean Racing GMBH (AUT)
view team site

Sailing Poland (POL)

Swedish Team (SWE)

Team Baltic (LIT)

Mirpuri Foundation Racing Team (POR)
view team site

Team Mexico (MEX)
view team link

REGISTREREDE TEAMS

(opdateres løbende – senest 20.05.20)

Historie

Tilbage i 1972 blev den britisk bryggerivirksomhed Whitbread og den britiske Royal Naval Sailing Association enige om en aftale, som skulle realisere en regatta jorden rundt under titlen ”Whitbread Round the World Yacht Race”.

Det blev startskuddet til det, vi i dag kender som The Ocean Race. Til start stillede 17 både og 167 besætningsmedlemmer den 8. september 1973 for at tilbagelægge 59.900 kilometer i første udgave af den næsten 50 år senere ikoniske kapsejlads.

Cirka 3.000 tilskuerbåde stævnede ud for at følge den historiske start på Whitbread Round the World Yacht Race, der første gang blev vundet af den mexicanske amatørsejler Ramon Carlin i sin Swan 65’er ’Sayula II’. Den oprindelige rute var designet til de såkaldte ’square riggers’, der blev benyttet som lastskibe i det 19. århundrede.

I 2001 tog svenske Volvo over og navngav kapsejladsen ’Volvo Ocean Race’, hvortil der blev indlagt stopover-havne i Tyskland, Frankrig og Sverige, der var Volvos tre største markeder i Europa. Der var i øvrigt ingen store præmier på højkant, da man regnede selve deltagelsen for at være præmie nok i sig selv.

Siden de spæde år er kapsejladsen blevet mere professionel med deltagere, der ligeledes har repræsenteret andre hold i højprofilerede events som OL, Sydney to Hobart Yacht Race, the America’s Cup eller the Fastnet Race.

 Ocean Race-feltet oplever lidt af hvert på turen tværs over jordkloden. Især vejrforhold kan drille deltagerne med bølger over 45 meter og vindstyrke på op mod 70 knob (130 km/t). Forhold, der ikke er noget særsyn i det Sydlige Ishav. I 2017-2018 tilbagelagde Ocean Race-feltet cirka 45.000 sømil (over 83.000 km), hvilket indtil videre har været den længste rute i kapsejladsens historien.

Hvad er The Ocean Race?

– The Ocean Race, tidligere Volvo Ocean Race, er en jorden rundt-havkapsejlads, der afvikles hvert tredje år.

– Kapsejladsen er etapebaseret og starter typisk i oktober med startby i Europa. Seneste årgange i Alicante, Spanien. Sidste år var der 10 etaper.

– Første Ocean Race var i 1973-74, hvor 17 både deltog. Siden har antallet af både varieret. 7 deltog i 2017-2018 med Dongfeng Race Team som vindere.

– Siden 2005-2006 har der været indlagt havne-regattaer i etapemålsbyerne, så publikum kan komme tæt på og ikke kun følge med via diverse medier som TV og internet.

– Alle deltagende både er enkeltskrogede sejlbåde med besætning på 9-11 personer.

– Indtil nu har The Ocean Race været sejlet i såkaldte VO65’ere. Fra 2022-udgaven får de selskab af den foilende IMOCA 60.

The Ocean Race i tal

– 906 timers TV-dækning (tal fra 2017-2018)
– 2,17 mia. potentielle seere
– 1,89 mia. visninger på sociale medier
– 168 mio. opslag på forskellige platforme
– 68,5 mio. minutters visning på Youtube
– 11,7 mio. delinger
– 129 online arktikler
– 704.000 besøgende i Race Village

Round the world since 1973