Idræts- og foreningslivet er hårdt presset af coronakrisen. Således også Sailing Aarhus, der i samarbejde med sejlklubberne i Aarhusbugten har iværksat en støttekampagne for at fastholde den positive udvikling for sejlsporten i Aarhus i kølvandet på aflyste events, manglende sponsorindtægter og stor usikkerhed. Kampagnen, døbt ’Set sail with Aarhus’, blev søsat i denne uge og udrulles på flere niveauer i den kommende tid.

Nu gik det ellers lige så godt. Et nyt Sailing Aarhus, et internationalt sejlsportsgennembrud for Aarhus efter VM i 2018 og en kalender med et hav af spændende events og internationale stævner, herunder et Ocean Race-stopover i 2022. Og så kom coronakrisen.

Krisen har også ramt sejlsporten i Aarhus, hvor de fleste aktiviteter i år er aflyst eller udskudt, ligesom færre sponsorindtægter og generel usikkerhed ligeledes udfordrer Sailing Aarhus og sejlklubberne.

– En sådan krise er selvfølgelig hård for alle. Men den kommer ekstra ubelejligt for Sailing Aarhus, fordi vi føler, at sejlsporten i Aarhus er inde i en fantastisk udvikling. Vores regnskab ser igen fornuftigt ud med sorte tal på bundlinjen, og vi har en masse spændende ting under opsejling, fortæller Sailing Aarhus-direktør Jon Koch Hansen.

Søger hjælp hos erhvervslivet

For at imødekomme udfordringerne har Sailing Aarhus i tæt samarbejde med foreningens fem medlemsklubber iværksat en støttekampagne. Den skal hjælpe Sailing Aarhus-organisationen gennem 2020 og ud på den sikre side af krisen, så den positive udvikling kan fortsætte med flere nationale og internationale events af høj kvalitet.

– I den her tid handler det om at være kreativ. Det nytter ikke at sidde på hænderne. Vi har drøftet mange forskellige muligheder og er nået frem til, at en støttekampagne er den bedste mulighed for at skabe livsnødvendig økonomi, når nu vi ikke kan afvikle events, fortæller Jon Koch Hansen og uddyber:

– Vi er naturligvis udfordret, da mange af vores events er blevet aflyst og udskudt, og med få eller ingen events er det svært at holde på sponsorerne, der udgør en vigtig del af økonomien. Derfor søsætter vi nu en kampagne, der skal forløbe i flere faser og på flere niveauer. Vi har appelleret til erhvervslivet og  kulturforvaltningen om at hjælpe, og i den kommende tid vil vi søge støtte i egne rækker blandt sejlklubbernes medlemmer i form af forskellige tiltag.

Giv et bidrag og vind flotte præmier

Støttekampagnen på klubniveau giver blandt andet klubmedlemmer mulighed for at købe en særlig Helly Hansen-polo til støttepris. Poloen minder om VM-poloen fra 2018, og selve initiativet er støttet af Helly Hansen og AFI Marine.

Kampagnen giver ligeledes sejlsportsinteresserede erhvervsfolk mulighed for at støtte Sailing Aarhus ved at tilmelde sig et ny netværksgruppe ved navn ‘Sailing Aarhus Supporters, ligesom der åbnes for en indsamling, hvor sejlere såvel som ikke-sejlere kan støtte Sailing Aarhus med et valgfrit beløb.

– Vi åbner for tre forskellige støttekategorier, så der er lidt for alle. Alle skal kunne være med, hvis de ønsker at bidrage. Vi har ligeledes lavet en lodtrækningspulje med flotte præmier for alle, der støtter os. Det gør vi, fordi vi gerne vil betale tilbage og samtidig gøre det lidt sjovt at støtte Sailing Aarhus, forklarer Jon Koch Hansen, der tror på, at fællesskabet nok skal hjælpe sejlsporten i Aarhus sikkert ud af krisen.

Man kan læse mere om støttekampagnen, købe sin klubpolo og følge med på www.sailing-aarhus.dk/stoettekampagne. Årsberetningen for 2019, der henvises til i teksten, kan ses her.