Efter en lang og stillestående periode, kan man godt opleve at motoren pludselig bryder sammen og ofte ved mange bådejere ikke, hvad de har med at gøre. Vi har simpelthen tale om dieselpest. Det skyldes mikroorganismer, der trives godt i bådtanken. Man kan med en lille indsats forebygge problemet. Her er hvad du skal være opmærksom på.

Vand i tanken

Der er tale om minimale mængder af vand, der kan sætte processen i gang. Det kan blandt andet være kondens, uforsigtighed ved tankning eller forurenet diesel. Hvis vandet får lov at lægge sig i bunden af tanken, har mikroorganismerne verdens bedste mulighed for at formere sig i grænselaget mellen diesel og vand. Det er især i varme klimaer eller i sommermånederne, der giver disse klimatiske gode forhold i tanken for spredning. 

Affald fra bakterier

Det er ikke nødvendigvis selve bakterierne, der er problemet, men deres metaboliske produkter. Disse spredes i form af flydende mørkt slam i tanken og kan tilstoppe brændselsfiltre, indsprøjtningsdyser og brændstof-rør. De metaboliske produkter fremmer korrosionen i tanken og i motorkomponenterne, som f.eks. indsprøjtningsdyser og det kan medføre langvarig skade. Mototren vil tabe omdrejninger efter et stykke tid i vandet og gå i stå, hvis tanken allerede er fyldt med slam. Grunden til dette er at dieselpesten på bunden af tanken bliver hvirvlet op ved søgang og derefter suget ind i brændstofsystemet. 

Diesel er tilsat 7 % biodiesel for at reducere CO2 udslip, men biodiesel er mere udsat for dieselpest. Marinediesel er derimod ikke tilsat biodiesel, men har derimod et større CO2 udslip. Det er som at vælge mellem pest eller kolera. 

På hjemmesiden havneguide.dk kan du finde de havne, der sælger marinediesel.

Tilsæt additiver til konventionel diesel

I vandsportens verden har der længe været etableret en metode til at hæmme væksten af bakterier, gær og svampe eller helt fjerne dem fra diesel. Det gør man ved at tilsætte additiver til konventionel diesel. 

En lille mængde tilsætningsstoffer kan være nok til at styre mikroorganismerne og forhindre biokorrosion. Man skal dog have for øje at det afhænger dog af koncentrationen. Hvis uheldet skulle være ude og dieselpesten har indfundet sig, anbefales det at give tanken en omfattende rensning, da dieselpesten ikke kan opløses uden, at der er rester tilbage.

Nogle steder tilbyder firmaer at rense tanken, hvis tanken er over 100L, kan det ofte godt betale sig at rense og genanvende dieselen. Den service udbyder blandt andet firmaet stopdieselpest.dk. 

Vinterperioden er en god anledning til at udskifte filterindsatser og brændstoffiltre. For at sikre permanent beskyttelse, anbefales der en regelmæssig kontrol af tankens indhold og brug af marinediesel og brændstofadditiv. 

 

Kilde: Baadmagasinet og Pantaenius